Apple maakt vanavond kwartaalcijfers bekend. Daarbij zal vooral in het oog springen hoe het bedrijf in China groeit, de markt waarvan het momenteel afhankelijk is voor verdere uitbreiding.

Er zijn maar weinig Amerikaanse bedrijven die het zo goed doen in China als Apple. De tweede economie van de wereld is inmiddels van levensbelang voor de iPhone-maker. Zonder de Chinese consument was Apple waarschijnlijk niet uitgegroeid tot het grootste en winstgevendste bedrijf op aarde.

Een paar klinkende cijfers. Tussen september 2014 en september vorig jaar groeiden de verkopen in China (plus Hong Kong en Taiwan) met maar liefst 84 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De verkopen waren ook meer waard, want de consumenten in China kopen liever een iPhone met groter opslagcapaciteit, modellen waarop Apple doorgaans meer verdient. De omzet omvatte daarom een nauwelijks voorstelbare 59 miljard dollar (54 miljard euro).

Deze groei in China is de motor voor Apple’s verdere toename aan omzet. Want elders in de wereld groeiden de verkopen slechts met 16 procent.

Maar het is de vraag of China die rol kan blijven vervullen. De economie groeit steeds minder hard. Peking presenteerde deze maand de laagste groeicijfers in 25 jaar tijd. Gaat Apple die vertraging voelen in de omzet?

Volgens Apple-CEO Tim Cook zal het wel meevallen. De baas stelde investeerders in augustus gerust dat de Chinese resultaten er prima bij staan.

De iPhone is een kassucces in China. Waar Apple de smartphone aanvankelijk slechts in twee kleuren aanbood, is de gouden editie een specifieke tactiek geweest om de Chinese consument te verleiden. "Chinese klanten vinden goud mooi", liet Cook zich ontvallen. Belangrijker is echter dat de middenklasse in de vele Chinese miljoenensteden alleen maar groter wordt. Ging het om 36.000 huishoudens in 2012, over slechts vier jaar moet dat er 193 miljoen zijn. Deze consumenten hebben Apple geholpen om de derde grootste smartphone-verkoper van China te worden, na lokale producenten Xiaomi en Huawei.

Goedkopere optie Chinese makelij

Maar de vraag is of er nog meer te halen valt voor Apple. Iedereen die écht een iPhone wil, heeft die inmiddels, is de overtuiging onder analisten. De verkopen van iPads en Macbooks stijgen weliswaar ook, maar de verkopen vallen in het niet bij de iPhone. Plus, consumenten die hun eerste smartphone overwegen, zullen wellicht eerder voor een Chinese optie gaan dan voor de veel duurdere iPhone, die in China niet veel goedkoper is dan in West-Europese landen.

De waarzeggers op de wereldwijde beurzen vrezen al met al de laagste groei in iPhone-verkopen ooit: 3 procent in het kwartaal tot eind december. Hoewel, de Chinese economie is al langer aan het vertragen en dat is vooralsnog niet zichtbaar geweest in de cijfers van Apple.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl